Správa databáze v programu POHODA

Každý program vyžaduje údržbu. V tomto díle si ukážeme, jak provést správu databáze v účetním programu POHODA.  Firmy, které mají v databázi i statisíce záznamů provádí správu databáze denně.

K čemu vlastně správa databáze v účetním programu POHODA je?

Velice zjednodušeně řečeno lze správu databáze přirovnat k úklidu v záznamech, které v prostředí účetního programu vytváříme. I na stole si potřebujeme alespoň občas uklidit 🙂

Pokud údržbu zanedbáme, program se o ni přihlásí sám. Během práce se objevují chybové hlášení, práce s programem POHODA je pomalá, dochází k padání účetního programu atd. Některé chyby nejsou vidět hned, například výpočet vážené nákupní ceny, přepočet stavu zásob na jednotlivých skladových kartách. Výčtem by se dalo pokračovat…

Správu databáze POHODY je nezbytné provést i před provedením inventury skladu, datové uzávěrky, je vhodné ji provést před přenosem databáze účetní jednotky na jiný počítač / server. Během správy se kontroluje stav celé databáze, přepočítají se všechny hodnoty a případné chyby nám program detailně vypíše.

Zapneme program POHODA a celý postup správy databáze si ukážeme ve video návodu.

 

Pod volbou Soubor > Účetní jednotky vidíme seznam databází. Kliknutím označíme firmu, u které chceme správu provést. Dále klikneme na povel Databáze > Správa databází.

1 část – Údržba databáze a oprava integrity

V prvním okně průvodce necháme rozsah akce na aktuální účetní jednotku. V části Operace vyberemeÚdržba databáze a klikneme na Další>.

Ve druhém okně necháme výchozí nastavení. Odznačíme volbu Oprava integrity, kterou provedeme ažve druhém kole celé akce.

Pokud máme, opět klikneme na tlačítko Další, tím se spustí samotný kompakt a obnova databáze.

Pokud je vše v pořádku, akci dokončíme a opět spustíme průvodce správou databáze.

2 část: Oprava integrity

Ve druhém okně průvodce necháme označeno jen Oprava integrity s volbou Úplná oprava integrity.

Pokud účetní jednotka v programu POHODA obsahuje statisíce záznamů, včetně skladových pohybů, tímto postupem celou náročnost výpočetního výkonu na správu databáze rozdělíme do dvou kroků.

 


UPOZORNĚNÍ pro správu databáze!!

  • Správa databáze je pro zkušenější uživatele Pohody a počítačů. Pokud máte síťovou verzi, POHODOU musí ostatní uživatelé vypnout. 
  • Před provedení správy databáze musí být ukončena práce ostatních uživatelů a odpojeny externí nástroje (datové terminály, XML úlohy atp.).
  • Správu databáze lze provádět automaticky, jako plánovanou úlohu.
Petr Čáp
Můj pracovní svět je POHODA. Baví mě s obchodníky řešit jejich každodenní radosti i strasti. Jsem expert na účetní program POHODA. Autor odborných školení a e­booku.